Thursday 7 June 2012

Kalau dah rezeki kite, buat cane pon kite dapat jugak. Vice versa

Alkisah, I was a nobody. WAS. Harap maklum!

Dulu waktu PMR result aku x baik mane pon. X de lah terok sangat pon. (X nak cakap, malu, shhh! Jangan tanye.) Pastu, macam biaselah, kawan2 yg pandai dapat lah tawaran kesane kemari. Dalam ramai2 kawan rapat aku, aku sorang je yg dpt result paling teruk antare diorang semue. Pastu kawan aku sume blah. Mane x nye, sume dapat tawaran pegi MRSM n SBP bagai. Tinggal lah aku keseorangan tanpe kawan rapat. :')

Ofkozlerr aku rase down sikit. Tp satu hari tu aku stumble upon a quote yg aku boleh katekan ubah perspektif aku tentang hidup aku. Quote tu bunyi die gini "Care less, hurt less". So, x nak sakit hatinye pasal aku terapkan lah quote ni dalam hidup aku. N it works!. Tp ade kelebihan dan kekurangan jugak. Kalau markah rendah pon aku x kesah. kalau sakit hati pon x berape nak sakit lah. :)

So aku harungi lah form 4 n form 5 dengan jayenye dan dapat result. Tp, still dalam semue kawan rapat aku, aku dapat result paling rendah. Tp aku x berape nak kisah lah. Nak sedapkan hati aku, aku bermonolog lah seoorang diri.

"X pe jidin, rezeki diorang."

"Pungkoq pa rezeki weh?! Aku yg x usaha lebih. Memang salah aku lah. Lagipon depa tu suma hebat nok harom kot! Depa suma pi sekolah asrama penuh. Aku ni sekolah biasa ja." :'( *nangis lah aku dalam hati.

"Jidin, ce ko bayangkan perempuan tengah bersalin. Die usehe habis-habisan kan nak keluarkan anak dr rahim die an? Tp still mungkin 1 dalam 15,000 tu anak diorang ade yg mati kan? Dalam reramai ibu yg bersalin tu ade jgk yg dapat kembar kan? Kenape Allah x bagi sume dapat anak n bilangan anak semue same? haaa. Tu sebab Allah ni Maha adil. Kalau kau x de rezeki kat sini, mungkin rezeki kau kat sane. Betul x? Mane nak tau yg anak die mati waktu bersalin tu rezeki die dapat berjumpe dengan kawan2 die yg die dah lame nak jumpe tapi x jumpe2"

"Ya la kot." :')

Make, gembirelah aku ni. Result UPU keluar n aku dapat offer pergi Asasi TESL. Best friend aku yg lain x dapat masuk U. X pe lah, tu hal diorang lah. Aku gembire sangat waktu tau aku dapat masok asasi TESL sebab tu harapan parents aku. Aku kalau boleh nak masok Sains Kuantitatif sebanarnye. Tp x de rezeki nak wat acano? Dan masuk asasi adelah perkare yg paling indah dalam hidup aku. Aku dapat jumpe ngan orang yg satu kepale ngan aku, aku dapat jumpe ngan orang yg satu tarikh lahir dengan aku yg secare kebetulan dapat pulak satu bilik ngan die. :)

Betol ape kate hati aku, rezeki setiap orang tu lain2.  Yang penting kite kenelah sesuaikan diri kite kat mane pon kite berada. Kalau kite masok kandang rimau, rimau tu mengaum, kite AUMMM lebih kuat dari die. :) Lets let ourselves be a strong existence among them all.

Sampai disini sajelah pembebelan saye. :)

No comments:

Post a Comment